شباهت فکری شیعه و یهود در قرآن

ساخت وبلاگ

خداوند در موارد متعددی در قرآن، بعضی عقاید و افکار یهود را بازتاب داده و واهی و بی اساس بودن آن را متذکر می شود.

عقایدی که منحصرا مربوط به یهود نبوده و در میان پیروان سایر ادیان و مذاهب خصوصا شیعه نیز، محسوس و مشهود است.

  1. انحصار گرایی حقانیت و رستگاری و نجات:

{و قالوا کونوا هودا او نصاری تهتدوا} بقره ۱۳۵

{و قالوا لن یدخل الجنّه الا من کان هودا او نصاری تلک امانیّهم} بقره ۱۱۱

{و قالت الیهود لیست النصاری علی شئ و قالت النصاری لیست الیهود علی شئ} بقره ۱۱۳

*** در میان عوام و حتی عالمان شیعه چنین پندارهایی دیده می شود که جز شیعیان را به بهشت راهی نیست و دیگر مکاتب فکری، مطلقا بهره ای از حقیقت ندارند.

  1. منحصرا خیر را برای خود خواستن نه دیگران

{ما یودّ الّذین کفروا من اهل الکتاب و لا المشرکین ان ینزّل علیکم من خیر من ربّکم} بقره ۱۰۵

*** برخی از شیعیان به خاطر جهل به آموزه های مذهبشان، غیر هم مذهبان خود را شایسته برخورداری از خیر و نعمتی نمی دانند.

  1. مسئول نبودن در قبال سایر مردم

{ذلک بانّهم قالوا لیس علینا فی الامّیّین سبیل} آل عمران ۷۵

*** در فقه شیعه موارد زیادی به چشم می خورد که فقها میان شیعه و غیر شیعه (سنی و اهل کتاب و کافر)، تفاوت های حقوقی چشمگیری قائل می شوند. به طوری که جان و مال و آبروی غیر شیعیان را هرگز هم طراز شیعیان نمی دانند. در همین راستا، مثلا غیبت از غیر شیعه را جایز می شمارند اما غیبت از شیعه را نه. بهتان به غیر شیعه را جایز می دانند اما بهتان به شیعه را نه. خون بهای غیرمسلمان را معادل نیمی از خون بهای یک مسلمان می دانند. و…

  1. عدم احتیاج به عمل صالح در رستگاری

{لیس بامانیّکم و لا امانیّ اهل الکتاب من یعمل سوءا یُجزَ به} نساء ۱۲۳

{قل یا اهل الکتاب لستم علی شئ حتی تقیموا التورات و الانجیل و ما انزل الیکم من ربکم} مائده ۶۸  

*** گویی تصور اهل کتاب این بوده که انجام کارهای حرام و کوتاهی در اقامه دستورات کتاب آسمانی، با وجود ایمان زبانی، ضرری به رستگاری شان نمی زند که قرآن این پندار اینان را انکار می کند. در میان عوام شیعه نیز بسیار به چشم می خورد که محبت اهل بیت را تنها عامل لازم برای نجات و رستگاری می دانند. همان طور که مسیحیت نیز اعتقاد به مسیح را دارای چنین اثری می داند.

  1. پیوند ها و ارتباطاتی با خداوند فراتر از سایر خلق

{و قالت الیهود و النصاری نحن ابناء الله و احبّاؤه} مائده ۱۸

*** برخی شیعیان تحت تاثیر بعضی القائات نادرست از سوی برخی عالمان خود، خود را تافته ی جدا بافته ای در میان خلق می دانند و می پندارند همین انتساب موهوم، برای رستگاری شان کافی است.

  1. ناتوانی و بسته بودن دست خدا در بعضی شئون الوهیت

{و قالت الیهود یدالله مغلوله غُلّت ایدیهم و لُعِنوا بما قالوا} مائده ۶۴

*** برخی عوام شیعیان ارج و قرب معصومین نزد خدا را گاهی نافی اختیارات الهی می دانند و می پندارند معصومین نقطه ضعف و پاشنه آشیل خداوند هستند و توسل به معصوم، خدا را در انجام خواسته آنان ناگزیر می کند.

  1. نعمت های آماده از طرف خدا دریافت کردن و هزینه نکردن در قبال این نعمت ها

{فلمّا کُتِب علیهم القتال تولّوا الّا قلیلا منهم} بقره ۲۴۶

{فاذهب انت و ربّک فقاتلا انّا هاهنا قاعدون} مائده ۲۴

*** بسیاری عوام شیعه به صرف شیعه بودنشان از خداوند توقع نعمت دارند بدون این که استحقاق آن را در خود ایجاد کنند. بهشت مفت می خواهند. رفاه مفت می خواهند. اجابت مفت می خواهند تنها به این دلیل که شیعه هستند.

  1. غلو در دین و قائل شدن جنبه های الوهیتی برای مخلوقین

{یا اهل الکتاب لا تغلوا فی دینکم} نسا ۱۷۱

{و قالت الیهود عُزَیرُ ابن الله} توبه ۳۰

*** احتیاج به توضیح نیست که عقاید غلوآمیز در اندیشه عوام شیعه بلکه عالمانشان موج می زند و بسیاری جنبه های الوهیتی را برای ائمه معصومین قائل هستند. این غلوکاری ها را بسیاری اوقات در حق عالمان و شخصیت های دینی درجه دو و سه و چهار نیز انجام می دهند. از حضرت علی اصغر گرفته تا فلان عالم و فقیه معلوم الحال

  1. توقع تغییر پیدا کردن دین مطابق خواسته های ایشان

{کلّما جاءهم رسول بما لا تهوی انفسهم فریقا کذّبوا و فریقا تقتلون} مائده ۷۰  

{یا موسی اجعل لنا اِلها کما لهم آلهه} اعراف ۱۳۸

*** بسیاری اوقات عوام شیعیان آن بخش های دین را که مطابق هوای نفسشان است قبول نمی کنند ولو فتوای صریح مرجع تقلیدشان باشد. مثل ماجرای سرکشی قمه زن ها از نهی آقای بروجردی از قمه زنی. یا هجمه هایی که از سوی قشر نادان هیئتی ها علیه آقای مکارم و آقای خامنه ای شد در ماجرای فتوا به حرمت قمه زنی و حرمت لعن و توهین به مقدسات اهل سنت.

البته این هایی که گفتیم اختصاصی نه به یهود و نه به شیعه دارد. بلکه این ها روحیاتی است که عوام نادان هر دین و مسلک، در معرض ابتلا به آن هستند.سنی و شیعه و مسیحی و مسلمان و یهودی هم ندارد.

نوشته شده در یکشنبه هفتم آبان ۱۳۹۶ ساعت 19:10 توسط : سیاستندار | دسته :

  •    []
  • سیاست نگار...
    ما را در سایت سیاست نگار دنبال می کنید

    برچسب : نویسنده : siasatnegara بازدید : 188 تاريخ : پنجشنبه 11 آبان 1396 ساعت: 9:13